Her er hva du bør ha fokus på i dine digitale kanaler

Foto: NTB

I dagens mediesamfunn er det ikke til å unngå at alle bedrifter popper opp i forskjellige ulike digitale kanaler. Her får du konkrete tips til hvordan din bedrift kan lykkes.

Vi lever i en verden som går i rekordfart, og ofte fortere enn vi rekker å henge med. Derfor har vi plukket ut én bedrift som vi ønsker å rose for sin innsats, slik at du kan se hva din bedrift kan gjøre for å eksistere, blomstre og vokse i digitale kanaler.

Nøkkelen til formidling

Den aller største feilen mange gjør, er og ikke formidle riktig budskap. Dette er ofte fordi du som avsender ikke har satt deg godt nok inn i hvem målgruppen din er. Istedenfor å snakke om hva du tror målgruppen din ønsker å vite, så snakker du om hva du ønsker å si.

Dette slår som oftest tilbake på deg selv. Hvorfor?

Jo, fordi du overvurderer din egen målgruppe. På den måten overkompelisers budskapet.

Når målgruppen din leser, ser eller hører et budskap som for deg kanskje er innlysende – kan det ofte virke fremmed for målgruppen og de faller av før de rekker å få med seg budskapet.

Skal vi tro ekspertene, så har du tre sekunder på å kapre oppmerksomhet i for eksempel sosiale medier.

Nå målgruppen i sosiale medier

I sosiale medier finner vi et hav av informasjon og brukere. 90 prosent av nordmenn bruker sosiale medier daglig, ifølge Ipsos’ SoMe-tracker. Med andre ord vil du alltid finne målgruppen din i sosiale medier.

Spørsmålet er bare hvor.

En virksomhet som har gjort god research på sin målgruppe i sosiale medier, er DnB. De har med DnBUng gjort seg synlige i sine respektive kanaler.

DnB sitt Ung-konsept fungerte greit, men de skjønte at de måtte være mer til stede i sosiale medier for å nå sin målgruppe. Derfor laget DnB en løsning i samarbeid med Hill + Knowlton.

Foto: Ipsos

Egne influensere skaper suksesshistorier

For å bygge merkevare, øke følgervekst, skape trafikk til nettsiden og call-to-action – så trengte de en endring.

DnB forstod at hvis de skal nå målgruppen med sitt budskap, måtte de selv være målgruppen.  

En genial idé dukket opp. Og DnB lanserte sine egne Ung-influensere. Deres initiativ blir trukket frem som en suksesshistorie i bransjen i dag.  

Viktige virkemidler til din kommunikasjon

Det er ikke til å stikke under en stol at det å kommunisere riktig med målgruppen din, er nøkkelen til god og riktig formidling. Men sant skal sies at du når ikke mål, med og kun huske på dette.

Disse punktene har bidratt til at DnBUng faktisk er en suksesshistorie.

1. God visuell profil

Det er mer interessant å se og lese en profil som har et helhetlig og gjennomført visuelt utseende. Det handler ikke bare om dine sosiale medier, men alle dine digitale flater.

En god visuell profil handler om å samle elementene knyttet til det visuelle, som danner bedriftens identitet – til å skape retningslinjer for videre bruk. Hvilken logo, hvilke farger, fonter og typografi skal brukes – og hvordan skal bilder og grafiske illustrasjoner håndteres.

På denne måten sørger du for å vise en gjennomført og tydelig identitet i alle dine kanaler.

Her ser vi et tydelig mønster i bruk av både fonter og farger, som gjenspeiler seg i begge kanalene.

2. Konsekvent, konsekvent, konsekvent

På bakgrunn av punkt 1, er det spesielt viktig å opprettholde den samme profilen hele veien. Det vil si at det å være konsekvent i hvordan du produserer innhold, er viktig for det helhetlige bilde. Dette gjør innholdet lett gjenkjennelig. Her har @dnbung vært tydelige.

3. Varier innholdet ditt

Selv om du kanskje har det samme budskapet, så er det viktig å variere innholdet. Det er ikke gøy å lese noe som er statisk, eller få opp de samme videoene om de samme temaene hver uke.

I dine digitale kanaler er det viktig at du varierer hvilket innhold du poster. Vær kreativ og tør å ta sjanser. Hvis du har gjort god research på målgruppen, så er sjansen for å treffe mye større.

Fargene, fontene, layoten og budskapet kan ofte virke statisk hvis det blir for likt eller for gjentagende. Sørg derfor for at du skaper variasjon i ditt innhold, trekk leseren inn, få oppmerksomhet og vis at du byr på deg selv.

Eksempler på forskjellige ting du kan gjøre i sosiale medier, er å mikse mellom annonseinnholdet ditt. Er det statisk eller dynamisk? Hvilke videoer poster du – innlegg eller Reels? Hvor ofte poster du, og husker du å være til stede i Story?

Reklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s